کد خبر: 1227784
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۰
حسین عبداللهی فر 
درحالی که کمتر از سه روز دیگر به برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، هنوز فضای عمومی و رسانه‌ای کشور رنگ و بوی انتخاباتی به خود نگرفته است. اگرچه علل و عوامل زیادی در پیدایی این وضعیت مؤثر می‌باشند لکن علت اساسی آن را باید در نگاه حاشیه‌ای جامعه به مرحله دوم انتخابات‌ها و کم اهمیت جلوه دادن آن از سوی رسانه‌های جمعی و نخبگان جست‌وجو کرد. به ویژه آنکه راهبرد اصلی دشمنان انقلاب اسلامی در قبال انتخابات مجلس دوازدهم دلسرد‌سازی مردم برای حضور و تحریم صندوق‌های رأی می‌باشد. 
این در حالی است که از منظر کارشناسان مسائل سیاسی اهمیت این مرحله از انتخابات اگر بیشتر از دور اول آن نباشد کم اهمیت‌تر از آن نیست. دلایلی که در این خصوص قابل ارائه می‌باشد عبارت‌اند از: 
در بیان علل افزایش اهمیت دور دوم انتخابات در ۲۱ اردیبهشت به موارد زیر اشاره می‌شود:
افزایش اهمیت مشارکت: این مرحله از انتخابات نسبت به مرحله اول به دلیل شرایط جدید حاکم بر منطقه و جهان اهمیت حضور مردم افزایش یافته است. مهم‌ترین تحولاتی که به تغییر اوضاع منطقه منجر شده است عبارت‌اند از: تغییر شرایط مقاومت پس از عملیات وعده صادق سپاه اسلام، اوج‌گیری اعتراضات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های مهم جهان، نقض قوانین کشور‌های مدعی آزادی بیان و دموکراسی، افزایش انسجام اجتماعی و کاهش محسوس کشف حجاب، اولویت بخشی نظام به امر مشارکت مردم در جهش تولید در قالب شعار سال و.... 
افزایش حساسیت مجلس دوازدهم: با بالا رفتن میزان حساسیت شرایط جدید داخل و خارج کشور بدون تردید به میزان تأثیرگذاری مجلس دوازدهم در اتخاذ تصمیمات کلان کشور، روابط ایران و غرب، معادله قدرت مقاومت در بحران‌های اجتماعی و سیاسی امریکا، مسئله فلسطین و امواج ناشی از طوفان الاقصی، نحوه خاتمه جنگ غزه، پرونده هسته‌ای ایران، اجرای برنامه هفتم توسعه، لزوم تعامل مجلس و دولت افزوده شده است. 
لزوم تعیین تکلیف ۴۵ کرسی مجلس: هنوز تکلیف ۴۵ کرسی مجلس دوازدهم معادل یک ششم از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی مشخص نشده و ۲۲ حوزه انتخابیه نمایندگان خود در خانه ملت را نمی‌شناسند. این میزان علاوه بر اینکه به لحاظ کمی وزن بالایی دارد در کیفیت مجلس دوازدهم بسیار اثرگذار می‌باشد. 
بالا رفتن ارزش هر رأی: ارزش رأی در دور دوم به دلیل تنگاتنگ بودن رقابت‌ها افزایش می‌یابد. چراکه تنها دو نفر در هر حوزه انتخابیه به این مرحله راه یافته‌اند و برخی نمایندگان با اختلاف حتی یک رأی اجازه ورود به مجلس را پیدا می‌کنند. البته به همین میزان عدم رأی و حضور نیافتن پای صندوق‌های رأی نیز افزایش می‌یابد و احتمال عدم راهیابی افراد با شایستگی بیشتر به دلیل پایین بودن آرا بسیار بالاست. 
تأثیر کرسی‌های باقیمانده بر ترکیب فراکسیون ها: اهمیت دیگر ناشی از تأثیرات سیاسی و گرایشات حاکم بر مجلس دوازدهم می‌باشد که حداقل از سه فراکسیون اکثریت انقلابی، اقلیت اصلاح‌طلب و مستقلین برخوردار بوده و گرایش ۴۵ کرسی باقی مانده می‌تواند بر تقویت هر یک از این فراکسیون‌ها تأثیر داشته باشد. تحلیل دقیق میزان قدرت فراکسیون‌ها در نتیجه مرحله نخست می‌تواند گویای افزایش اهمیت گرایشات سیاسی نماینده مرحله دوم باشد. 
نقش نمایندگان مرحله دوم بر انتخاب هیئت رئیسه: اهمیت بعدی نتایج مرحله دوم انتخابات مجلس را باید در تأثیری مشاهده کرد که بر انتخاب هیئت رئیسه مجلس خواهد داشت. این تأثیر زمانی مشخص‌تر می‌شود که از کم و کیف رقابت چند ضلعی میان فراکسیون‌ها و گرایشات مختلف سیاسی به ویژه رقابت میان برخی از اضلاع اصولگرایان شامل شورای ائتلاف، شورای وحدت و طیف‌های مختلف شریان، مصاف و برخی از پایداری‌ها بر سر ریاست مجلس اطلاعات دقیق تری در دست باشد. 
نقش نمایندگان تهران در حرکت کلی مجلس: اهمیت دیگر مرحله دوم را باید در نقش نمایندگان کلان شهر‌ها به ویژه تهران در مدیریت مجلس و مواضع کلان آن جست‌وجو کرد. نمایندگان تهران به دلیل نقش فرامحلی، موقعیت سیاسی ناشی از لیست‌های انتخاباتی نقش زیادی در روند مسائل مدیریتی و اداره آن دارند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
1
1
مرحله اولش هم از نظر من مهم نبود چه برسد به مرحله دوم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار